keskiviikko 30. huhtikuuta 2014

Onnea on hyvä olo!

Lupailin teille päivitystä mun elämäntapamuutoksesta eli oikeastaan liikunta- ja ruokailurutiineista!

Olin luvannut 30. maaliskuuta mennä kolmeen jumppaan sekä 1-2x tunnin pituisille kävelylenkeille per viikko. Miten kävi?
Käyn aktiivisesti jumpissa noin 2-3 kertaa viikossa. Koitan päästä joka viikko Bodypumpiin (yleensä sunnuntaisin) sekä zumbaan (löysin viimein hyvän ohjaajan!). Kolmas jumppa vuorottelee joogan, venyttelyn, toisen tanssitunnin ja lihaskuntojumpan/salikäynnin välillä. Kaikki riippuu vähän siitä, että mikä on fiilis.
Täytyy myöntää, että en ole kovin vilkas kävelijä vielä. Tämä johtuu lähinnä ajankäytön puutteesta, sillä keskityn tällä hetkellä tosiaan töihin ja pääsykokeisiin. Lupaan tsemppaa tässä kovasti ensi viikon tiistain VAKAVA-kokeen jälkeen. Kävelylenkit ovat tärkeitä kehon palautumiselle ja mielen virkeydelle. Lisäksi mikä on sen ihanempaa kuin nauttia ulkoilmasta (varsinkin auringonpaisteella). Olen myös harkinnut pyöräni huoltamista, jotta voisin mennä poikaystäväni seuraksi hänen juoksulenkeillään, sillä hän joutuu muuten hidastelemaan takiani, eivätkä polveni kestä juoksua.

Ruokavalioni on ollut vaihtelevaa. Olen toisaalta syönyt aika terveellisesti ja paljon enemmän
kuin ennen, sillä energiaa kuluu valtavasti verrattuna kuukauden takaiseen tilanteeseeni. Ehdottomasti vaikein kamppailuni ruoan suhteen on sokerinhimo. Olen aina ollut sokerihiiri ja suhtautumiseni sokeripitoiseen epäterveelliseen ruokaan on suoraan sanottuna usein vääränlainen. Vaatii hirveästi ponnisteluja, jotta pääsen kierteestä eroon. Ainahan minulla ei ole sokerikierre päällä, vaan se vaihtelee. Tällä hetkellä sijaitsen vuoristoradan sokerikohdassa eli ei hyvä..
Tiedän stressin vaikutavan huimasti siihen kuinka paljon kaipaan sokeria elämässäni. Tällä hetkellä stressitaso alkaa olla aika kova tiedätte kyllä minkä takia, joten sokeriasokeriasokeria. En ole ylpeä tästä. Helpotusta tuo se, että tiedän saavani tämän hyvin pian kuriin ja sen lisäksi liikun onneksi aika paljon ja syön muuten terveellisesti. Juhlakausi vaikuttaa myös todella paljon tämänhetkiseen ruokavalioon. Tällä hetkellä liidellään pääsiäisestä vappuun.. eli suklaasta simaan :D Kyllä tää tästä.

Sitten tärkein asia (minulle ainakin).
Onko jo muutoksia näkyvissä?
Vastaus on KYLLÄ! On ihan uskomatonta kuinka 3-4 kuntoilukertaa viikossa voi alkaa näkymään ja tuntumaan näin nopeasti! Muutoksen alusta on nyt laskelmieni mukaan kuukausi.
Fyysisesti voin jo paljon paremmin: olen kiinteytynyt vähän, jaksan paljon enemmän, minulla on enemmän energiaa, lihakseni ovat kehittyneet, kestävyyskuntoni on parantunut (josta sain tänään oivan esimerkin juostessani ratikan kiinni heti jumpan jälkeen) ja tuntuu siltä, että olen vahvistunut kaikin puolin hirveästi. Henkiset muutoksetkin ovat näkyviä. Olen paljon onnellisempi, stressittömämpi (kuvitelkaa vaan kuinka stressissä olisin ilman jumppiani..), valoisampi ja minulla vain on hyvä olla. Ja ihaninta on se, että tiedän tämän hyvän olon vain jatkuvan. Tiedän myös, että kuntoni tulee vain paranemaan ja odotan innolla millaisia tulokset ovat esimerkiksi jo kuukaudenkin päästä!

Tällainen tilannepäivitys teille ja samalla myös minulle. Olen todella iloinen, että päätin aloittaa kuntoilun uudestaan. Muistin hämärästi millainen olo tästä tulee, mutta en ihan muistanut sen olevan näin hyvä. On kiva katsoa peiliin ja olla tyytyväinen itseensä - sekä kehoonsa että mieleensä.

Mitä ihaninta ja onnellisinta vappua teille kaikille!
Älkääs rällästäkö liikaa ;)

ps. Tämän viikon treenit?
Eilen käväisin zumbassa, perjantaina menen todennäköisesti afrotanssiin ja sunnuntaina bodypumpiin!

2 kommenttia:

  1. Täytyy itekin ottaa jonkinlainen muutos käyntiin, oon jotenki lipsunu laiskaan kierteeseen, ja inhottaa huomata miten kunto on rapistunu ja olo on raskas :( Mutta onnea sun muutokselle, toivottavasti jaksat jatkaa! Vaikuttaa ainaki motivaatio olevan kunnossa :) Mulla lopahtaa aina hetkessä innostus ja jos en saa hetitälläsekunnilla tuloksia niin väsähdän :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mut hei, eihän sen muutoksen tarvitse olla mitään ylisuurta! :) Välillä riittää, kun ihan vaan pari kertaa viikossa menee jonnekin. Mä nyt oon yli-innostunut tästä :D Mutta siis viime vuoden puolella kävin koulun ohella pari kolme kertaa viikossa (yleensä pari) ja kunto nousi yllättävän nopeasti!

      Kiitoksia, toivon kans, ettei innostus lopahda, mutta näillä näkymin ei vaikuta siltä! :D

      ps. Sulla on koiria, hyödynnä ;) kävely kiinteyttää takapuolta ja nostaa kuntoa (vaikkei uskois! kokemuksella..)

      Poista

Ajatuksiasi voit näppäillä tähän!