lauantai 14. kesäkuuta 2014

I work out!

Hej på dej!

Pientä päivitystä mun elämäntapa"muutoksesta".. Hienointa tässä nyt on se, että tämä ei olekaan enää ihan muutos vaan jotain pysyvää!

Oon viime aikoina lisännyt treeneihini yhden salikäynnin viikossa kera rakkaan poikaystäväni, joka on kovasti opastanut mua siellä tuntemattomassa laiteviidakossa. En tiedä kuinka moni teistä on käyny salilla, mutta mulla on aina ollut siellä todella orpo ja henkisesti pieni olo. Sali on täynnä "huippukokeneita" ihmisiä, jotka "tietävät" mikä laite on mihinkin ja ennenkaikkea - miten sitä käytetään. Poikaystäväni on käyny nyt noin viisi viikkoa salilaitteita ja muuta läpi personal trainerinsa kanssa. Sen myötä olen itse oppinut salilla sen vaikeamman eli miten niitä avaruuslaitteita käytetään. Oon myös huomannut, että kaikki ne "kokeneet" ja sen takia peloittavat ihmiset siellä tekevät mooonia liikkeitä väärin ja eivät "tiedäkään" ihan niin paljoa. Viimeksi treenasin erityisesti vatsaa, sisäreisiä ja pakaroita.

Mitä muutoksia minussa on nyt sitten viime päivityksen jälkeen tapahtunut? Olen nyt treenaillut tässä noin 3,5kk aktiivisesti 2-4 kertaa viikossa. VASTA nyt huomaan oikeasti ja kunnolla kokonaisvaltaisen muutoksen kehossani. Zumban ja pumpin kautta lähti alussa aika "helposti" ja nopeasti kyljistä, pyllystä ja lantiolta tavaraa. Pääsin siis suht nopsaan "jenkkakahvoistani" eroon :) Nyt olen huomannut lisäksi sen kuinka paljon mun reidet on kiinteytyneet sekä vielä tarkemmin pyllyn ja vatsanseudun pienentymisen.

Iso muutos on myös se kuinka paljon enemmän voimaa mulla on kuin ennen. Lihaskuntoni on niin paljon parempi ja sen vuoksi salillakaan ei ole niin vaikeata kuin olisi ollut pari kuukautta sitten. Bodypump ja muu on tehnyt tehtävänsä <3 Venyn myös paremmin ja tärkein: selkäni on lähes oireeton. Kärsin sellaisesta synnynnäisestä selkänikamaongelmasta, joka on urheilun myötä parantunut todella paljon. Istun pitkiä aikoja kassalla ja on siksikin todella tärkeää, että "korsettini" on kunnossa. Ilman liikuntaa on vaikeaa mun seistä ja kävellä pitkiä aikoja. Toki selkä on aina mulla vähän sairas ja joudun sitä varomaan, mutta elämäni on helpottunut niin paljon, etten lopeta tätä ikinä.

Aerobinen kunto on myös parantunut todella paljon. Jaksan spurtata paremmin bussiin tai ratikkaan, en väsy niin helposti ja kestän jumpat paremmin. En osaa sanoa leposykettäni tällä hetkellä, mutta rentouttavassa joogassa se laski 45 asti, joten oletan sen olevan jotain 40 luokkaa (aion testata tätä lähiaikoina nukkumalla sykemittarini kanssa). Olen sykemittarin myötä myös huomannut sen, että sykkeeni kohoaa nopeasti, mutta myös palautuu aika pian rasituksen jälkeen = hyvä juttu!

Kaikinpuolin niin paljon parempi olo kuin ikinä ennen! Nautin koko ajan saavutuksistani, onnistumisistani ja muutoksista kehossani. Koen olevani terveempi, onnellisempi ja no.. hyvännäköisempi kuin ennen! ;) Innolla kesän bikinikeleihin!

Lukuja ja muuta:

Meidän juhlaillallinen eilen: sisäfilettä ja todella hyvää
salaattia!
-Painoni on pysynyt aikalailla ennallaan ellei jopa kilon noussu, vaikka kroppa on kaventunut eli lihasmassaa on tullut reippaasti lisää jee! Tästä huomaa juuri sen, että painoindeksi ja painonsa vertaaminen muiden painoihin on todella typerää, sillä jokainen on erilainen. Parhaan kuvan itsestään saa omista tuntemuksistaan ja peilistä, jos oma mieli ei vääristä sitä mitä näkee. Paino itsessään ei kerro juuri mitään, paitsi tietenkin rajun yli- tai alipainon.

- Normaalisyke minulla noin 75-85 sykemittarin lukemien perusteella.

- Rasvaprosenttia en tänne suoraan laita, mutta tällä hetkellä pikkasen korkeahko. Siihen ei auta kuin treenien jatkaminen ja aika :) Kyllä se siitä. Täytyy kyllä mainita, että kävin hyvän keskustelun äitini kanssa siitä miten esimerkiksi isorintaisilla naisilla on pakostakin isompi rasvaprosentti kuin pieni- tai "normaali"rintaisilla naisilla. Itsehän olen siis.. hmm miten sen sanoisi.. hyvin kaukana laudasta.
Rasvahan kertyy ihmisillä eri paikkoihin ja ihmisten kehonrakenteet ovat erilaisia. En itse voisi kuvitellakaan tiimalasivartaloani jossain 20-25%:ssa. Ei välttämättä ihan sopisi minulle. Tätäkään lukua ei siis voi suoraan tuijottaa ja useimmat rasvaprosenttimittaukset ovat vain suuntaa antavia.

- Sisäelinrasva oli minulla 4, joka on kuulemma todella hyvä. Huonoja arvoja on 8+. Tämähän on se tärkein luku ja vaarallisin rasva. Tästä kannattaa pitää huolta, vaikka ei muusta jaksaisikaan. Ihan oman terveytensä vuoksi.

Tällaista kuuluu tällä hetkellä liikuntarintamalla!
Olen itse todella tyytyväinen kehitykseeni ja odotan innolla tulevia saavutuksiani!
Käsivarretkin muotoutuvat viimein pikkuhiljaa ;)

Miten teidän urheilu?

Vielä aiheeseen liittyvä kappale ;)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ajatuksiasi voit näppäillä tähän!