perjantai 23. tammikuuta 2015

"Olet mitä syöt"


  "Olet mitä syöt". Tämä lausahdus saattaa ärsyttää, mutta todennäköisesti siksi, että se on täyttä totta. Viisas äitini totesi tässä lähiaikoina, että ruoka on 2/3 hyvinvoinnista, kun liikunta on 1/3. Olen aina ajatellut tämän asian toisinpäin - myönnän. Monesti löydän itseni ajattelemasta, että "no mitä väliä tällä munkilla ja tolla suklaalla nyt on, kun kävin jo pumpissa ja zumbassa".. Vastaus? On sillä väliä.


Viime keväänä ja kesällä liikuin paljon ja tulokset näkyivät kyllä - paino laski ja kroppa kiinteytyi. Parin-kolmen kuukauden jälkeen paino kuitenkin jumittui siihen tiettyyn kohtaan ja tuntui, että olo on silti vielä vähän vetelähkö ja turvonnut ajoittain. Kehittyminenkään ei oikein edistynyt, kuten olisin halunnut.. Tuntui, etten jaksa kunnolla mennä eteenpäin treeneissä.

Ratkaisun tähän ongelmaan löysin oikeastaan vasta nyt.. Olen joskus puolitoistavuotta sitten kokeillut vähähiilihydraattista ruokavaliota kullan kanssa ja laihduin parissa kuukaudessa 8 kiloa (olin todella paisunut omista mitoistani), vaikka liikuin noin pari kertaa viikossa koulun lomassa.. Olin täysin unohtanut kuinka hyvin tämä minulle sopiikaan. Ruoalla on väliä.

Nyt olen ollut oikeastaan koko tammikuun vähähiilarisella ruokavaliolla, mikä minun tapauksessani tarkoittaa sitä, että kaikki  ällösokeri ja ylimääräiset "valkoiset jauhot" pois. Syön päivässä yhden lämpimän aterian salaatilla ja yhden niin sanotusti "hiilareilla". Syön välipaloiksi pähkinöitä, turkkilaista jogurttia hunajalla sekä ruis- tai kauraleipää. Lisäksi olen pyrkinyt juomaan vettä sen 2-3 litraa päivässä. Vihreää teetä lipitän toki, kuten ennenkin ;) Vielä olisi tarkoitus jotenkin oppia syömään puuroa marjoilla ja suklaata maltilla. Tammikuu on mennyt täysin ilman herkkuja, sillä tein äitini kanssa sopimuksen ns. "sokerittomasta tammikuusta" eli mitään sokerista en ole syönyt. Aika ylpeä kyllä olen itsestäni, sillä ei ole aina ollut niin helppoa.

Lisäksi olen tosiaan käynyt mahdollisimman paljon jumpissa eli pyrin siihen kolmeen kertaan viikossa. Tällä viikolla valitettavasti ehdin vain kaksi kertaa, mutta muuten olen yrittänyt käydä kerran salilla/bodypumpissa, kerran zumbassa/muussa tanssissa ja kerran joogassa töistä huolimatta. Toki vaihtelee vähän viikoittain, mutta aika hyvin olen saanut käytyä. nyt kun vielä löytäisin mun sykevyön jostain täältä kämpästä.. huoh.

Hittahasti etteenpäin..
Lopputulos noin kolmessa viikossa?
-3,1kg
Pientä kiinteytymistä jo havaittavissa? Ainakin tykkään ajatella niin ;)
Aineenvaihdunta toimii paljon paremmin
Turvotus laskenut huimasti (huomaa kihlasormuksesta, joka on todella hyvä mittari tässä)!
Kroppa voi paremmin ja mieli on virkeämpi

Sanoisin, että aika hyvin kolmessa viikossa. Ties mitä voi tapahtua seuraavien kuukausien aikana! Valitettavasti näyttää nyt siltä, että rahatilanne alkaa taas kiristää, mutta aion tavalla tai toisella pitää jumppajäsenyyteni.. En voi hyvin ilman sitä.

En tällä tekstillä yritä saada teitä kaikkia vaihtamaan tähän ruokavalioon, koska en myöskään usko, että tämä sopii KAIKILLE. Olemme erilaisia ihmisiä ja aineenvaihdunnat poikkeavat toisistaan. Kokeilemalla löytää sen, mikä itselle sopii ja kannattaa ehdottomasti miettiä erilaisia ratkaisuja ja katsoa tuleeko muutosta parempaan aikaisempaan verrattuna! Saatat todella yllättyä positiivisesti.

Ja kaikkein tärkein asia: Dieetit ovat p*skaa. Ei ole mitään järkeä olla jollain "kuurilla" muutenkaan ja ei varsinkaan ruoan suhteen. Dieeteillä ei saa muuta aikaiseksi kuin jojolaihdutusta, joka on se pahin asia keholle. Jos muutosta haluaa parempaan niin elämäntavat uusiksi! Se vaatii enemmän sitoutumista ja aikaa, mutta vie pitkälle ja on todellakin sen arvoista.

Toinen tärkeä asia, mikä on yleisesti ottaen tyhmää on lakot. Ei ole tervettä kieltää itseltään mitään täysin. Itsekin olen vain tämän tammikuun näin, jonka jälkeen syön vähän suklaata ja muuta viikonloppuisin. Enkä aio istua ainoissakaan juhlissa kieltäytyen kaikista herkuista, koska "olen lakossa". Lakot on vääränlaista suhtautumista ruokaan ja elämään. On eri asia sitten välttää turhia sokereita yms., joka on suositeltavaa, kuin että ei söisi karkkia puoleen vuoteen ollenkaan.

Ihanaa alkavaa viikonloppua kaikille!
Mulla on suoraan sanottuna ollut todella rankka viikko henkisesti, joten saan onneksi toipua kullan kainalossa ja perheen hoivassa <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ajatuksiasi voit näppäillä tähän!